Motosiklet dünyasının efsanesi iflas etti

KTM Markası Ekonomik Darboğazda: İflas Etti!

Motosiklet dünyasının efsanevi markası KTM, ekonomik sıkıntılarla boğuşurken iflasını açıkladı. Pierer Mobility’nin sahibi olan markanın hisse değerleri yılbaşından bu yana %84’e varan bir kayıpla karşı karşıya kaldı.

Motosiklet sporlarının vazgeçilmez markası haline gelen turuncu renkli KTM (Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen), 1934 yılında Avusturyalı mühendis Hans Trunkenpolz tarafından demir işleme atölyesi olarak kuruldu. 1954 yılında ilk motosikletini üreten KTM, enduro ve off-road alanlarında dünyanın en iyi yarışçıları tarafından tercih edilen modellerin üreticisi konumuna geldi.

KTM’in Tarihsel Zorlukları

1990’lı yıllar, KTM için oldukça zorlu geçti. 1992 yılında iflas eden şirket, KTM Sportmotorcycles motosiklet üretimi, KTM Fahrrad bisiklet üretimi ve KTM Kühler otomotiv radyatörlerine bölündü.

2005 yılında Kuzey Amerika pazarı için Polaris ile ortaklık kuran KTM, bu iş birliğini kısa süre sonra sonlandırdı. Ancak Polaris motorları, KTM tarafından üretilen ATV’lerde kullanılmaya devam etti.

2007 yılında Hindistanlı motosiklet üreticisi Bajaj Auto ile bir ortaklık kuran KTM, %14.5 hisse satarak Bajaj’a dahil etti. Zamanla Bajaj’ın hisse oranı %47.99’a yükseldi. Anlaşma kapsamında Bajaj, 250 cc’nin altındaki KTM modellerine üretim desteği sağladı ve KTM motosikletlerini Hindistan ve Güneydoğu Asya pazarında pazarladı.

Pandeminin Ardından Gelen Çöküş

Pandemi sonrası ekonomik sıkıntılarla karşı karşıya kalan KTM, üretimine devam ederken Pierer Mobility’nin mali durumu ciddi şekilde zayıfladı. Şirket, üç haneli milyon euroluk bir finansman açığı olduğunu duyurdu ve alacaklılarla müzakere ederek yeniden yapılandırma sürecine gireceğini belirtti. Avusturya’daki üretim tesislerinden çıkan ürün miktarını önümüzdeki iki yıl içinde 1 milyar eurodan fazla azaltmayı planlayan şirket, stokları da kademeli olarak düşürecek.

Tarihi Bir Değer Kaybı: Pierer Mobility Hisseleri Çakıldı

Pierer Mobility’nin iflas açıklaması, borsada büyük bir etki yarattı. Şirketin hisseleri %45 değer kaybederek 7.8 dolara geriledi ve yılbaşından bu yana toplamda %84’lük bir kayıp yaşandı. Bu düşüş, şirketin tarihinde bir günde yaşadığı en büyük değer kaybı olarak kayda geçti.

Otomotiv Sektöründe Benzer İflaslar

KTM’nin iflası, otomotiv sektöründe başka iflasları da gündeme taşıdı. Geçtiğimiz Temmuz ayında, Recaro gibi spor otomobil koltuğu markası ve BBS gibi jant üreticisi de iflaslarını açıklamıştı. Recaro, üretimini sadece uçak, ofis, oyuncu koltukları ve bebek güvenlik ürünlerine odaklamayı planlarken, BBS ise çalışan maaşlarını ödeyemediğini açıklamıştı.